Навігація
Головна
ПОСЛУГИ
Авторизація/Реєстрація
Реклама на сайті
 
Головна arrow Релігієзнавство arrow Історія релігії в Україні
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >

Інші течії п'ятдесятництва в Україні

В Україні існують й інші течії п'ятдесятництва, незважаючи на те, що вони нечисельні за кількістю прихильників і окремих груп. Майже одночасно з християнами євангельської віри в 1922 р. на Поділлі появилися й п'ятдесятники — сіоністи. Засновником їх вважається колишня євангелістка П.Коченкова, а активним організатором Л.Мельник, котрий написав кілька десятків Пісень Сіону. Роблячи наголос на ідеї "відродження Царства Божого на горі Сіон", п'ятдесятники-сіоністи розгорнули посилену проповідь про переселення правовірних в "обрану Богом землю", для того щоб чекати там другого пришестя Христа. Подекуди в середині 20-х років їхні прихильники намагалися практично здійснити цей задум — кидали домівки і виїжджали. Органи влади повертали віруючих додому. Центр п'ятдесятників-сіоністів перебував у м. Велика Бубнівка Волочиського району Хмельницької області. В 1931 р. було проведено перший, а в квітні і жовтні 1932 р. другий і третій з'їзди п'ятдесятників — сіоністів, які відіграли певну роль в консолідації течії. В1933 р. більшість її керівників було репресовано.

У повоєнний час Л.Мельник, Д.Чайка, А.Дякуй та ін. вели активну діяльність з поширення вчення п'ятдесятників-сіоністів у Хмельницькій і Тернопільській областях, а також за межами України. Нині діють їхні окремі нечисленні групи.

Переселятися до Палестини закликали своїх прихильників і невеликі групи п'ятдесятників-суботників, яких найбільше в Закарпатті та на Волині. їхнє віровчення склалося під впливом адвентистів сьомого дня і п'ятдесятників. На відміну від інших течій п'ятдесятництва суботники особливо шанують "день спокою" — суботу. В 1935—1939 рр. видавали українською мовою журнал "Будівельник Церкви Бога" (редактор Д.Гарасевич). Значного поширення цей напрям не набув.

Після Великої Вітчизняної війни в Дніпропетровській області утворилося кілька громад п'ятдесятників-доскональців. Більшість з них не визнавали глосолалії, проповідували "християнський комунізм", який у доскональців означав особисте збагачення, невпорядкований шлюб. Вплив цієї течії за межі Дніпропетровщини не вийшов.

Процес утворення Союзу християн віри євангельської в Україні

Нова хвиля п'ятдесятницького руху припадає на 80-ті роки. Це виявилося в активізації проповідницької, місіонерської діяльності, в посиленні впливу на віруючих інших конфесій. Намітилися позитивні структурні зміни в п'ятдесятницькому русі, спрямовані, насамперед, на створення єдиного центру.

На початку 1989 р. завершилися переговори лідерів п'ятдесятників колишнього Радянського Союзу, котрі створили ініціативний комітет з об'єднання, до якого ввійшло 12 старших пресвітерів, всі з України. В листопаді 1989 р. на нараді, що проходила в Москві, ініціативний комітет перетворено на координаційну раду. Вона поставила за мету: об'єднання всіх п'ятдесятницьких течій, вироблення єдиної ідейно-догматичної платформи, відкриття навчальних закладів з підготовки кадрів, випуск літератури та періодичних видань.

У 1990 р. сталася знаменна подія — об'єднання більшості церков у Союз християн віри євангельської України. У травні 1990 р. в м. Коростені Житомирської обл. відбувся III з'їзд ХВЄ України, який і проголосив утворення союзу. На час проведення з'їзду Союз ХВЄ України нараховував близько 500 помісних церков чотирьох різних течій. Більше як 50 тисяч п'ятдесятників вийшло з Союзу ЄХБ, утворивши самостійні церкви.

За своєю соціальною мобільністю, здатністю враховувати реальну дійсність, за темпами зростання членів громад п'ятдесятництво переважає інші протестантські конфесії. В умовах незалежної України воно діє як відкрита суспільству конфесія, що сприяє самореалізації своїх прихильників у середовищі віруючих і поза ним.

За станом на 1 січня 1999 р. християни віри євангельської в Україні зареєстрували 955 громад. Всеукраїнський союз християн віри євангельської на цей час мав 362 культові будівлі, 43 місії, 9 навчальних закладів, в яких навчалия 1200 слухачів, 1337 священнослужителів, 559 недільних шкіл, 8 періодичних видань.

Контрольні завдання і запитання

  • 1. Передумови виникнення та поширення баптизму в Україні.
  • 2. Охарактеризуйте феномен штундизму як предтечу баптизму в Україні.
  • 3. Розкажіть про особливості об'єднання євангельських і баптистських громад.
  • 4. Яким було ставлення царизму і православної церкви до баптизму?
  • 5. Які процеси відбувалися в баптизмі в роки радянської влади?
  • 6. Охарактеризуйте сучасний стан баптистів в Україні.
  • 7. Розкажіть про початковий період поширення п'ятдесятницьких течій в Україні в 20—30-ті роки XX ст.
  • 8. Охарактеризуйте особливості двох п'ятдесятницьких течій в Україні — ХВЄ і ХЄВ.
  • 9. Які ви знаєте ще п'ятдесятницькі течії в Україні?
  • 10. Що ви знаєте про процеси об'єднання і роз'єднання п'ятдесятників і баптистів?

її. Проаналізуйте сучасний стан п'ятдесятництва і тенденції його розвитку в Україні.

Тематика рефератів

  • 1. Євангельсько-баптистський рух в Україні (XIX— початок XX ст.).
  • 2. Церква євангельських християн-баптистів в умовах радянської влади.
  • 3. Стан баптизму в незалежній Україні.
  • 4. Особливості розвитку п'ятдесятництва в Україні.
  • 5. Диференціаційні й інтеграційні процеси в п'ятдесятництві і баптизмі.
  • 6. Утворення Союзу християн віри євангельської в незалежній Україні.

Рекомендована література

  • 1. Гараджа В.И. Протестантизм. — М., 1971.
  • 2. Граждан В Д. Вероучение и мораль пятидесятников. — М., 1989.
  • 3. Гру шевський Михайло. З історії релігійної думки на Україні. Репринтне видання. — К., 1992.
  • 4. Єленський В.Є. Сучасний протестантизм: динаміка, процеси, тенденції. — К., 1989.
  • 5. Жабко-Потапович Л. Христове світло в Україні. Історія українського євангельсько-баптистського руху. — Чікаго, 1991.
  • 6. Заватский Вальтер. Советские евангельские христиане со времени второй мировой войны. — М., 1984.
  • 7. ИпатовАЛ. Меннониты. — М., 1978.
  • 8. История баптизма. — Одесса, 1996.
  • 9. История церкви евангельских христиан-баптистов в СССР. — М., 1989.
  • 10. Калиничева З.В. Социальная сущность баптизма. 1917— 1929 гг. -М., 1972.
  • 11. Клибанов А.И. История религиозного сектантства в России. - М., 1965.
  • 12. Любащенко В. Історія протестантизму в Україні. — Львів, 1995.
  • 13. Мельник ВЛ. Молодежь в пятидесятничестве: поиски идеала. — Львов, 1992.
  • 14. Мельник В.І. П'ятдесятництво: нові тенденції. — К., 1988.
  • 15. Митрохин Л.Н. Баптизм. — М., 1974.
  • 16. Москаленко А.Т. Пятидесятники. — М., 1973.
  • 17. Савинский СЛ. История русско-украинского баптизма. — Одеса, 1995.
  • 18. Федоренко Ф. Секты, их вера и дела. — М., 1965.

 
Якщо Ви помітили помилку в тексті позначте слово та натисніть Shift + Enter
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >
 
Дисципліни
Агропромисловість
Банківська справа
БЖД
Бухоблік та Аудит
Географія
Документознавство
Екологія
Економіка
Етика та Естетика
Журналістика
Інвестування
Інформатика
Історія
Культурологія
Література
Логіка
Логістика
Маркетинг
Медицина
Менеджмент
Нерухомість
Педагогіка
Політологія
Політекономія
Право
Природознавство
Психологія
Релігієзнавство
Риторика
РПС
Соціологія
Статистика
Страхова справа
Техніка
Товарознавство
Туризм
Філософія
Фінанси
Інші