Навігація
Головна
ПОСЛУГИ
Авторизація/Реєстрація
Реклама на сайті
 
Головна arrow Релігієзнавство arrow Історія релігії в Україні
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >

СВІДКИ егови.

Витоки руху. Діяльність його засновника Ч.Рассела (1878—1916) і реформатора Дж.Рутерфорда (1916—1942)

Міжнародне товариство свідків Єгови утворилося з групи дослідників Святого Письма. У зв'язку з цим витоки сучасної релігійної організації Свідки Єгови в Україні (як і в будь-якій країні) беруть початок з цього релігійного руху. Група дослідників Святого Письма сформувалася на протестантському грунті, відокремившись у самостійний релігійний рух з адвентизму в другій половині XIX ст. в СІЛА. Першим теоретиком і засновником, дослідником Святого Письма (а отже, і пізніших Свідків Єгови) був американець Чарльз Рассел (1852—1916). В україномовній літературі Свідків Єгови частіше трапляється написання прізвища Руссель. Свою релігійну діяльність Ч.Рассел розпочав в адвентизмі як співредактор адвентистського часопису "Вісник ранку" ("Herald Morning").

У той час адвентисти, принаймні та частина їх, до котрої належав Ч.Рассел, стверджували, що в 1874 р. (після невдалого очікування в 1843 р. і ще навіть у 1844 р.) відбудеться другий прихід Христа і розпочнеться тисячолітнє Боже царство. Коли цей рік минув і надії не справдилися, Рассел видав книгу з багатозначною назвою "Мета і спосіб приходу Христа", в якій доводив, що Христос у 1874 р. в невидимий спосіб прийшов на землю, щоб поступово розпочати своє тисячолітнє правління. В 1878 р. Рассел пориває з адвентизмом, і в 1888 р. з його ініціативи в штаті Пенсільванія утворюється The Watch Bible and Tract Society — Товариство Вартової башти, Біблії і брошур.

Основне завдання цього Товариства полягало в поширенні релігійних поглядів пастора Рассела, насамперед через видавничу діяльність. Від того часу починається інтенсивна проповідницька діяльність Рассела, на яку він потратив увесь свій маєток, успадкований від батька, на суму 300 тис. доларів.

Тисячі платних оголошень у всіляких газетах і часописах у США, Канаді та Європі інформували людей про зібрання дослідників Святого Письма. Мільйони примірників книг і брошур, написаних Расселом, поширювалися в Америці та на інших континентах. Мільйони людей з різних частин світу мали можливість безплатно дивитися спеціальний кінофільм "Драма сотворения", знятий на кошти Рассела, що пропагував його релігійні погляди. Рассел організував багато груп місіонерів, голосителів, спеціальних волонтерів (піонерів) і колпортерів, які поширювали його літературну продукцію, використовували всілякі засоби і способи для пропаганди його віровчення. Сам Рассел як місіонер відвідує багато країн у Латинській Америці, об'їжджає Африку, виголошує проповіді на Близькому й Далекому Сході. В 1911 р. Рассел відвідує Петербург, Кишинів, Варшаву та десятки міст в інших країнах Європи з метою вербування своїх послідовників.

У 1913 р. релігійний рух, започаткований Расселом, дістає офіційну назву International Bible Student's Association — Міжнародне товариство дослідників Біблії. Рассел передвіщав, що в 1914 р. закінчаться "часи язичників" (людського, не теократичного правління) і "настане царство Боже на землі". Прийшов 1914 p., вибухнула перша світова війна. Ці події стали причиною великого розчарування і незадоволення в рядах послідовників вчення пастора Рассела, що примусило самого автора переглянути і ревізувати пропагований ним упродовж минулих 40 років "божественний план віків", викладений в 7-ми томах "Тлумачення Святого Письма". У процесі цієї праці його постигає смерть (31 жовтня 1916 p.).

6 січня 1917 р. президентом Міжнародного товариства дослідників Біблії обрано американського суддю И.Ф.Рутерфорда. Засадовими принципами віровчення Ч.Рассела він не переймався. Рутерфорд розпочав широкомасштабну ревізію "русселізму". В1920 р. він видає гучноголосу книгу "Мільйони тепер живучих ніколи не помруть", в якій запевняє, що в 1925 р. "настане Царство Боже на Землі" і "пророки Старого Заповіту воскреснуть, щоб взяти в свої руки земне правління і бути видимими представниками Бога на землі".

Від початку президентури Рутерфорда дослідники Біблії почали виразно поділятися на "русселітів" — послідовників "чистої науки" засновника цього релігійного руху Рассела і на "рутерфордівців", котрі безкомпромісно стали на бік нового керівника руху — Рутерфорда. В Україні до цього часу збереглися невеликі групи "русселітів" в Закарпатській області, в Луцьку, в Березнівському районі Рівненської області та інших місцевостях, які спочатку називалися Згромадженнями дослідників Біблії, потім Згромадженнями вільних дослідників Біблії. Вони беззастережно дотримуються "чистої науки" Рассела. В роки радянської влади в західних областях України ці групи "вільних дослідників" не мали чіткої організаційної структури і діяли на самодіяльній основі.

Рассел був прихильником демократизму, виборності "старших", під час його керівництва рухом усі організаційні ланки мали певну автономію, а рух "Дослідники Біблії" мав релігійну спрямованість. У "рутерфордівському" обрамленні Товариство перетворилося на дисципліновану, строго контрольовану теократичну організацію, керовану зверху донизу. Демократичні форми її побудови відкинуто. Саму назву організації як релігійної не вживано, і лише в післявоєнний період, за президентури Н.Кнорра (1942—1978), назви релігія, релігійна організація введено в обіг для позначення вже Свідків Єгови (так стали йменуватися рутерфордівці з 1932 р.).

 
Якщо Ви помітили помилку в тексті позначте слово та натисніть Shift + Enter
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >
 
Дисципліни
Агропромисловість
Банківська справа
БЖД
Бухоблік та Аудит
Географія
Документознавство
Екологія
Економіка
Етика та Естетика
Журналістика
Інвестування
Інформатика
Історія
Культурологія
Література
Логіка
Логістика
Маркетинг
Медицина
Менеджмент
Нерухомість
Педагогіка
Політологія
Політекономія
Право
Природознавство
Психологія
Релігієзнавство
Риторика
РПС
Соціологія
Статистика
Страхова справа
Техніка
Товарознавство
Туризм
Філософія
Фінанси
Інші