Навігація
Головна
ПОСЛУГИ
Авторизація/Реєстрація
Реклама на сайті
 
Головна arrow Релігієзнавство arrow Економіка та релігія
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >

Іслам: праця — один з видів служіння Аллаху

Розглядаючи місце праці в ісламі, зазначимо, що будь-яка робота, що дозволена ісламом, вважається виконаною для Аллаха, отже, праця виступає одним з видів служіння Аллаху. Іслам засуджує нероб і не дає жодного виправдання неробства.

Наприклад, в ісламі оволодіння ремеслом можливе тільки з волі Аллаха. Про це свідчить наступний текст Корану. Аллах дає необхідний матеріал для виробів: "... Ми примусили джерело розплавленої міді текти для нього (Сулеймана)" [34: 12].

Або: "І послали Ми залізо, яке містить матеріал для ведення несамовитих воєн, а також багато інших користувань для роду людського [57: 25].

Згідно Корану, Аллах також надає підтримку в праведній праці. Наприклад, Аллах так схвалює майстерність Дауда: "І зробили Ми залізо м'яким для нього, промовляючи: "Зроби кольчугу на весь зріст, і переплети кільця найтоншим чином. І творіть праведні справи, істинно, бачу Я все, що ви робите" [34: 10-11].

Особливе місце в Корані займає ковальське ремесло, яке дав Аллах людям: "І Ми навчили його робити кольчуги для вас, щоб вони захищали вас від нападів один на одного. Отже, чи будете ви вдячними?" [21: 80]. Виокремлення ковальського ремесла з усіх інших видів ремесел пояснюється його особливою важливістю для мусульман, які вели постійні завойовницькі походи.

При цьому у складному ремісничому виробництві використовувалися сили джиннів і шайтанів. Так, за повелінням Аллаха, для Сулеймана вони робили все, що він бажав: ". палаци та статуї, чаші, подібні до водоймищ, і величезні кухонні сосуди, укріплені на своїх місцях" [34: 12-13].

Схвалюється ісламом прагнення до сумлінної праці, оскільки вона дає можливість прогодувати і збагатити не лише окрему людину, але й всю мусульманську общину. Надмірне заглиблення у релігію на шкоду праці в ісламі не схвалюється. Це підтверджує один з хадисів арабського богослова 9 ст. аль-Бухарі, який розповідає: "Одного разу кілька людей у супроводі відлюдника прийшли до Пророка (хай перебуває з Ним мир!). Пророк запитав: “Хто це?” Вони відповіли: “Це людина, що присвятила себе релігії”. Пророк знову запитав: “Хто годує його?” Вони відповіли: “Ми”. Тоді Пророк сказав: “У такому випадку ви кращі за нього" [1].

Особливо треба зосередити увагу на ставленні релігії до різних видів господарської діяльності, суспільного поділу праці.

Так, релігійні установки на організацію трудової діяльності виконували нормативну функцію, пов'язану з процесом розподілу праці, перш за все, на землеробство, скотарство, ремесло і торгівлю. Причому релігійне середовище встановлювало такі норми, які відповідали дійсним потребам даного суспільства у даній ситуації. І лише протягом часу, будучи сприйнятими суспільством, релігійні норми перетворювалися на акт, закріплений не лише релігійною свідомістю, але й правовим рішенням суспільства.

  • [1] Максуд Р. Ислам /Пер. с англ. — М.: ФАИР-ПРЕСС, 2001. — С. 199-200.
 
Якщо Ви помітили помилку в тексті позначте слово та натисніть Shift + Enter
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >
 
Дисципліни
Агропромисловість
Банківська справа
БЖД
Бухоблік та Аудит
Географія
Документознавство
Екологія
Економіка
Етика та Естетика
Журналістика
Інвестування
Інформатика
Історія
Культурологія
Література
Логіка
Логістика
Маркетинг
Медицина
Менеджмент
Нерухомість
Педагогіка
Політологія
Політекономія
Право
Природознавство
Психологія
Релігієзнавство
Риторика
РПС
Соціологія
Статистика
Страхова справа
Техніка
Товарознавство
Туризм
Філософія
Фінанси