Навігація
Головна
ПОСЛУГИ
Авторизація/Реєстрація
Реклама на сайті
 
Головна arrow Релігієзнавство arrow Економіка та релігія
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >

Правила торгівлі

У книзі Шломо Ганцфріда "Кіцур Шулхан Арух" питанням торгівлі присвячена окрема глава "Чесність у торгових операціях". Правила ведення торгівлі базуються на приписі Тори: "А коли що- небудь продаватимете ближньому своєму або що-небудь купуватимете у ближнього свого, не обманюйте один одного" [Ваікра, 25:14].

Насамперед, у кодексі розглядаються питання встановлення ціни на товар, яке ускладнюється забороною отримання відсотку, що може виникнути за умови завищення ціни.

Завищеною ціна вважається у випадку, коли продавець призначає вищу, ніж прийнято, ціну, не ставлячи до відома покупця. На практиці поняття завищеної ціни відноситься лише до товарів, які мають фіксовану ціну. Якщо ж ціна коливається у певному діапазоні, то продавець може визначати ціну, яка не перевищує верхньої межі.

Якщо покупець переплатив за товар суму, що перевищує 20% від вартості товару, він має право рекламації — вимоги компенсації або анулювання угоди,— незалежно від того, чи знав продавець, що його ціна завищена. Рекламацію можна пред'явити тільки одразу після виявлення переплати. Захиститися від неї продавець може лише тоді, коли в момент продажу він повідомить покупця про свої витрати на товар і пояснить, чому ціна завищена (сказане продавцем має відповідати дійсності).

Для покупця є гріхом недоплата грошей за товар, оскільки є обманом, що тягне за собою завдання фінансових збитків продавцю. Вона виникає у випадках, коли: покупець вводить продавця в оману, стверждуючи, що його товар має вищу ціну, ніж в інших продавців, і на підставі цього продавець знижує ціну; покупець користується незнанням продавця щодо рівня ціни на товар і купує його дешевше (у цьому випадку обов'язком покупця є повідомлення правильної ціни). Якщо продавець, знаючи справжню ціну на товар, під тиском покупця погоджується її знизити, то він не вважається постраждалим від недоплати.

Обов'язком продавця є правильний розрахунок з покупцем і повернення йому решти. Якщо покупець, недоотримавши здачу, покинув магазин, його слід повідомити про неправильний розрахунок у будь-який спосіб — навіть шляхом оголошення у газеті. Доплатити гроші слід навіть тоді, коли покупець повернувся через кілька років.

Якщо покупець забув пакунок з оплаченим товаром у магазині і повернувся за ним, то слід порадитися з рабином стосовно перевірки приналежності пакунка.

Хазяїн магазину може продати товар, що залишив покупець (а якщо товар швидкопсувний — то навіть зобов'язаний), але за умови готовності повернути йому гроші. При цьому продавець має запам'ятати важливі ознаки проданого товару: дату виявлення забутого товару; вміст пакунку і вагу товару; суму, отриману від продажу цього товару; точне зазначення місця, де він був знайдений. Отримані від повторного продажу гроші хазяїн магазину може використовувати певний час як свої власні.

При поверненні грошей слід з'ясувати у рабинів, чи треба виплатити грошову компенсацію — адже ціна на товар могла змінитися. Вищеназвані правила стосуються товарів, які не є дефіцитними, тобто знаходяться у продажу даної пори року і в даній місцевості.

Найтяжчим злочином при купівлі-продажу товару є обвішування або обмірювання, оскільки, скоївши його, дуже важко виправити скоєне. Продавець повинен відміряти щедро, не боячись передати зайве. Голови кожної єврейської общини повинні слідкувати за точністю міри і ваги і карати тих, хто завинив. Тора забороняє навіть тримати вдома неправильні міри і ваги, навіть не використовуючи їх.

У кодексі "Кіцур Шулхан Арух" регулюються питання конкуренції та використання реклами. Головною вимогою тут є дотримання умови не переманювати клієнтів конкурента.

У конкурентній боротьбі дозволяється користуватися будь- якими чесними методами: зниження ціни; гарантії, знижки, подарунки покупцям; безоплатна доставка товару; рекламування товару. Зокрема, хазяїн магазину може пригощати дітей, щоб заохотити їх купувати саме у нього. Також він може продавати товар дешевше, щоб привабити покупців. Власникам інших магазинів заборонено протестувати проти цього. Водночас у таких випадках слід бути обережними, щоб не зашкодити іншим євреям.

Реклама також повинна бути чесною, тобто не перебільшувати якості та властивостей товару, не ганьбити товар конкурентів (навіть якщо їх товар має вади). Водночас у рекламі дозволяється підкреслювати вищу якість або нижчу ціну свого товару.

З метою уникнення обману комерсант повинен чесно відповісти для себе на питання: чи хоче він приховати таємні дефекти товару від покупця; чи вірну ціну визначено на товар; чи відповідає якість товару його опису? Щоб уникнути обману в торгівлі, продавець не повинен змішувати товари різних сортів; видавати другосортні товари за першосортні (незалежно від ціни слід оголосити, що товар другого сорту); механічні вироби, які були повернені іншим покупцем через їх дефектність, не можна продавати іншій людині, не повідомивши про несправність; при продажу дешевих товарів, що були у вжитку, слід повідомляти про їх недоліки; не можна робити неправдиві заяви щодо вигідності торгової угоди; не слід дозволяти покупцю переплачувати за товар (але також не можна недоплачувати продавцю, якщо він не знає справжньої ціни на товар).

Якщо у купленому товарі був виявлений дефект, то покупець може відмінити покупку, вимагаючи повернення грошей або заміни товару, але за умови, що він не користувався товаром після виявлення вади. Покупець зобов'язаний при цьому довести, що дефект був наявним на момент придбання виробу. Якщо покупець користувався товаром до того часу, як виявив дефект, то, повертаючи товар, він має заплатити встановлену орендну плату за користування, інакше виникає питання відсотку.

Заборонено продавати їстівні продукти, заборонені Торою, а також купувати їх — навіть для робітника-не єврея. Виняток становить тільки нутряне сало, яке євреям не можна їсти, але можна продавати, оскільки воно використовується для різних потреб.

Можна продати заборонений продукт тоді, коли він опинився у руках випадково, і продаж слід здійснити негайно.

Якщо людина, купивши продукти харчування, з'їла їх і лише потім виявила, що вони були трефними, вона повинна порадитися з рабином, чи можна пред'явити грошову претензію продавцю. Якщо ж некашерність була виявлена до споживання їжі, то продаж вважається недійсною і продавець має повернути гроші.

Якщо замовлений товар надійшов не у повному обсязі, то покупець не має права повернути його і розірвати угоду; він лише може вимагати від продавця допостачання товару. Якщо ж не дотримана дата поставки або отриманий товар іншого сорту, то через рабина слід розглянути можливість відмови покупця від угоди.

У випадку постачання більшої кількості товару, ніж була замовлена, необхідно повідомити про це постачальника.

При веденні переговорів з підрядниками і торговими агентами дозволяється виявляти інтерес до товарів або нерухомості за умови, що переговори з іншими покупцями ще не завершені. Продавець не повинен шукати вигоду на шкоду першому покупцю, інакше він потрапляє під визначення "неморальна людина" (на івриті "раша").

Законним завершенням угоди визнається також будь-яка дія, прийнята у ділових колах конкретної країни — мін'агсохрім ("звичай торговців"),— або обов'язкова дія за законами даної країни.

У торгових відносинах чесним слід бути як з євреєм, так і з не євреєм, оскільки це буде сприяти почуттю поваги народів світу до іудаїзму.

За кодексом Шулхан-Арух, укладеним рабином Йосипом Каро в 1550-1559 рр.., дія, після якої продаж вважається такою, що відбулася відповідно до закону Тори, називається "кін'ян" (з івриту "акт придбання"). Кін'ян є заключним етапом угоди. Законами Тори визнається такий вид кін'яна, як "судар". Це різновид бартерної угоди, за яким покупець простягає власнику товару шматок тканини, після чого власник товару піднімає тканину як мінімум на 30 см. над рівнем підлоги або іншої поверхні, маючи намір її придбати. Тим самим в обмін на тканину продавець продає або віддає покупцю обумовлений угодою товар (таким же чином передається право на користування подарунком). Після завершення кін'яна тканини повертається покупцю. Отже, ця дія є бездоговірною знаковою формою угоди, коли акт купівлі-продажу фіксується знаком.

Усна угода, не підкріплена кін'яном, за законом Тори, не вважається обов'язковою для виконання. Але недотримання її розглядається як порушення довіри, і угоду слід виконати навіть у випадку фінансових втрат.

 
Якщо Ви помітили помилку в тексті позначте слово та натисніть Shift + Enter
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >
 
Дисципліни
Агропромисловість
Банківська справа
БЖД
Бухоблік та Аудит
Географія
Документознавство
Екологія
Економіка
Етика та Естетика
Журналістика
Інвестування
Інформатика
Історія
Культурологія
Література
Логіка
Логістика
Маркетинг
Медицина
Менеджмент
Нерухомість
Педагогіка
Політологія
Політекономія
Право
Природознавство
Психологія
Релігієзнавство
Риторика
РПС
Соціологія
Статистика
Страхова справа
Техніка
Товарознавство
Туризм
Філософія
Фінанси