Навігація
Головна
ПОСЛУГИ
Авторизація/Реєстрація
Реклама на сайті
 
Головна arrow Релігієзнавство arrow Економіка та релігія
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >

Встановлення ціни

Іслам віддає перевагу вільному коливанню ринкових цін. Так, коли до Пророка Мухаммеда звернулися з проханням про заборону підвищення цін, він відповів: "Воістину, Аллах — той, хто фіксує ціни. Він Той, що бере, Той, що дає і Той, що забезпечує, і я сподіваюся, що, коли зустріну Аллаха, ніхто з вас не вчинить мені позов у тому, що я обмежив чиєсь право (по крові та майну)"346.

Фіксація цін є недопустимою, якщо відсутня загроза нанесення шкоди або утиснень для членів суспільства. Контроль за цінами слід встановити, якщо власники товарів створюють штучний дефіцит, щоб потім отримати надприбутки.

Оплата в кредит має здійснюватися за взаємною домовленістю. При цьому більшість ісламських вчених допускає підвищення продавцем ціни на товар, що продається на виплат.

Мусульманину дозволяється також здійснювати предоплату — такий вид угоди називається ассалям.

Пророк Мухаммед зазначав: "Ті, хто сплачує за щось наперед, мають обумовлювати міру й вагу (товару) із зазначенням часу (постачання)". 347

Угода вважатиметься забороненою, якщо власника товару примусили до її укладання.

Мухаммед засуджував спекуляцію, оскільки неприпустимим є збагачення одних за рахунок інших і нанесення шкоди у такий спосіб суспільству в цілому. Тому він казав: "Якщо хтось ховає протягом сорока днів продукти харчування (щоб нажитися), того Аллах відкине", а також: "Горе спекулянту, який, почувши про здешевлення, журиться, а від подорожчання радіє".

Пророк також заборонив наживатися шляхом купівлі городянами сільськогосподарської продукції у селян з метою її перепродажу за вищою ціною. Він казав: "Городянин не продає товар селянина. Залиште людей, хай Аллах зробить так, щоб вони забезпечували один одного". Така настанова давалася з метою недопущення тиску на вільне ціноутворення і порушення принципів торгівлі. В інших випадках посередницькі послуги дозволялися. Щоб не допустити обману під час продажу, Мухаммед заборонив пропонувати товар до прибуття на ринок, не порівнюючи його ціну з ринковою.

Також Мухаммед казав про необхідність надання продавцями повної інформації про товар, у тому числі — про його недоліки. Помітивши якось, що торговець змішав неякісний продукт з якісним, Пророк сказав: "Продавай одне окремо від іншого. Хто нас обманює, той не з нас".

Заборонено також обважувати покупця. Цьому в Корані приділяється особлива увага — правильність вимірювання і зваження стала однією з десяти заповідей сури "аль-Анам": "Наповнюйте міру (повністю) і зважуйте (товар) по справедливості: Ми покладаємо на людину (обов'язки) тільки у міру її можливості" [6:152].

До цього питання у Корані зустрічаються неодноразові звернення: "Наповнюйте міру сповна, коли все відпускаєте мірою; зважуйте на правильних вагах. Це краще і благодатніше за своїми наслідками" [17:35]; "Наповнюйте міру сповна і не будьте серед тих, хто недоважує. Зважуйте на точних вагах, не применшуйте людям те, що їм належить, і не робіть на землі беззаконня і неправого діла" [26:181-183].

 
Якщо Ви помітили помилку в тексті позначте слово та натисніть Shift + Enter
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >
 
Дисципліни
Агропромисловість
Банківська справа
БЖД
Бухоблік та Аудит
Географія
Документознавство
Екологія
Економіка
Етика та Естетика
Журналістика
Інвестування
Інформатика
Історія
Культурологія
Література
Логіка
Логістика
Маркетинг
Медицина
Менеджмент
Нерухомість
Педагогіка
Політологія
Політекономія
Право
Природознавство
Психологія
Релігієзнавство
Риторика
РПС
Соціологія
Статистика
Страхова справа
Техніка
Товарознавство
Туризм
Філософія
Фінанси