Навігація
Головна
ПОСЛУГИ
Авторизація/Реєстрація
Реклама на сайті
 
Головна arrow Релігієзнавство arrow Економіка та релігія
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >

"Комерційні культи"

У засобах масової інформації часто вживається термін "харизматичні церкви", підкреслюючи визначну роль засновника релігійної організації. Дійсно, маючи певні властивості, фундатор релігійної організації може привабити і утримати численну кількість послідовників. Але для цього не завжди може вистачити лише рис характеру, психологічних, здібностей, ораторського мистецтва, людської привабливості, широкої обізнаності у релігійних та наукових питаннях. Необхідне ефективне керівництво великою групою віруючих, залучення все нових і нових адептів. Отже, керівник організації є певним "релігійним підприємцем", який має всі необхідні для цього риси:

- уміння об'єднати людей для спільної мети; надихати послідовників своєї справи, приділяти значну увагу їх прагненням і духовним якостям; домагатися, щоб цінності організації були у центрі уваги членів організації, уміти переконувати;

- орієнтуватися на потреби споживачів;

- діяти цілеспрямовано, енергійно, бути наполегливим і гнучким.

Релігійне підприємництво певним чином у своїй сфері здійснює

функції, притаманні підприємництву взагалі:

- новаторська — продукування нових релігійних ідей, створення нових релігійних товарів і надання нових релігійних послуг (наприклад, трансцендентальна медитація, "перекачування Духа", "воскресіння", регенерація органів, занурення у попередні життя, клонування);

- організаційна — впровадження нових форм і методів організації діяльності релігійної групи (заснування еконоосферних поселень, створення ашрамів);

- соціальна — виготовлення товарів і послуг, необхідних певній частині суспільства;

- особистісна — самореалізація власної мети релігійного підприємця.

Окремі засновники нових релігійних течій схвально висловлювалися про прагнення матеріального добробуту. Так, Свамі Праб-хупада (засновник Міжнародного товариства свідомості Крішни) відзначав: "Народження у благополучній сім'ї з самого початку життя вирішує проблему здобуття їжі, а пізніше дозволяє вести відносно легкий і спокійний спосіб життя. У таких умовах у людини є всі можливості для прогресу у духовній самосвідомості ... Ми створені не для того, щоб вирішувати економічні проблеми життя, балансуючи на хиткій платформі; навпаки, наше призначення — остаточно розрішити корінні проблеми життя, породжені законами природи". Щодо матеріального добробуту, то Свамі Прабхупада зазначає: він прийде слідом за духовним благополуччям, але міркування з цього приводу алегоричні й дещо розпливчасті. Стосовно з'єднання духовного і матеріального, то духовне життя не означає бідність і не залежить від матеріального становища людини.

Нерідко самі нові релігійні організації стають прибутковими підприємствами. Так, засновник Руху Трансцендентальної медитації Махаріші Махеш Йоги відомий не лише своїм вченням, але й тим, що на його ім'я зареєстровано 57 торгових марок, які принесли йому 4 млрд. дол. Махаріші Махеш Йоги розробив техніку трансцендентальної медитації, яка базується на повторенні мантр. Назва "трансцендентальна медитація" була зареєстрована ним як бренд. Вчення дозволило Махаріші створити фінансову імперію, що включала навчальні центри, організації, які давали значні прибутки.

Заснований гуру Відкритий університет Махаріші має свій супутниковий канал, що транслюється на 120 країн і ведеться 21 мовою. Середня вартість навчального курсу колективної медитації в Університеті менеджменту Махаріші (штат Айова, США) становить 2500 дол. Вартість мантри з одного слова може становити біля 400 дол. Можна лише уявити прибутки релігійної організації та її засновника, якщо кількість прибічників гуру перевищує 5 млн. людей, серед яких були учасники групи The Beatles, Мік Джаггер, режисери Клінт Іствуд, Девід Лінч. Прихильник вчення шотландський співак Донован створив власний фонд для навчання трансцендентальній медитації.

Коли уряд Індіри Ганді у 1981 р. позбавив ашрами засновника Руху Ошо Бхагвана Шрі Раджніши статусу релігійної організації і запропонував сплатити податкову заборгованість, то Раджніш зняв з банківського рахунку 6 млн. доларів і створив новий ашрам у США, штаті Орегон. Ашрам зайняв 2600 гектарів, на його території було збудовано аеродром, готель, казино, ресторани.

Послідовники "Церкви Останнього Завіту" (Віссаріонівці), поселившись у тайзі під Мінусинськом, продавали своє майно і житло, віддавали гроші керівнику, отримуючи натомість місце у будиночку на дві-три сім'ї і харчуючись вівсяними хлібцями, корінням, травами, кедровими горіхами і ягодами, овочами. Адепти піднімають цілинні землі у тайзі, освоюють тваринництво, будівництво, ремесла. Сам керівник громади Віссаріон (Сергій Тороп) зі своїми проповідями побував у Голландії, Німеччині, Франції, Італії, Великій Британії, Америці.

"Церква Об'єднання") є власницею комп'ютерних, медичних, харчових і будівельних корпорацій. Засновник церкви Сан Мен Мун став очільником Студентської організації з вивчення принципу (CARP), Міжнародного фонду освіти (МФО), міжнародного релігійного фонду, Асоціації професорів за мир у всьому світі, Міжрелігійної федерації за мир у всьому світі, Міжнародної жіночої асоціації, Міжнародного культурного фонду, Всесвітньої асоціації працівників засобів масової інформації.

Засновник свого вчення Г. Грабовий отримував прибутки від продажу книг, касет, проведення платних семінарів. Вартість курсу навчання з питань самостійного воскресіння з мертвих — 49 тис. російських карбованців. Сам Г. Грабовий брав за лікування півтори тисячі доларів за сеанс, а за виїзд до клієнта — 10 тисяч доларів.

Організація Г. Грабового має цілу мережу фірм, серед яких най- прибутковішою є Фонд Аркадія Петрова. Фонд пропонує послуги по відкриттю здатності до ясновидіння. Вартість базового курсу, тобто чотирьох занять по три години — 21000 руб. (біля 4000 грн.). Попередня консультація — 7000 руб. (1400 грн.), обов'язкова література — 20 дол. Фонд пропонує також послуги з регенерації хворих органів. Так, виростити нову нирку коштує 4000 дол., регенерація відбувається лише під час занять у групах. Особистий прийом А. Петрова коштує 4000 дол.

Після засудження у 2008 р. Г. Грабового до 11 років ув'язнення його бізнес перейняв й удосконалив Г. Субботін. Діючи переважно в Україні, він влаштовує семінари, демонструючи на них "воскреслих" і навчаючи своїх послідовників проводити "воскресіння". За відвідування одного групового заняття Г. Субботін бере 240 грн. Побачити "воскреслих" пропонується за 550 грн. Учні Г. Грабового також продовжують проводити два-три семінари на місяць, вартістю від 200 до 400 дол. за курс.

Тривалий час обговорювалося в українській пресі масове "добровільно-примусове" залучення до релігійної організації протестантського спрямування "Посольство благословенного царства Божого для всіх народів" (далі — "Посольство Боже"), якою керує старший пастор Сандей Аделаджа, працівників солідного прибуткового підприємства "Укрвагонсервіс". Вони обов'язково відшкодовували десяту частину заробітку, здійснювали інші пожертви. За словами С. Аделаджи, хоча церква нараховує близько 25 тис. послідовників, біля 8 тис. людей сплачують десятину в якості добровільних пожертв.

На власне збагачення спрямована діяльність окремих керівників нових релігійних течій. Ось уривок з інтерв'ю, яке кореспондент С. Ніксон взяла у Шрі Шрімад А. Ч. Бхактиведанти Свамі Праб-хупади:

"С.Діксон: Ще я хочу запитати про велику кількість гарних матеріальних речей, які підносять вам віддані. Скажімо, з аеропорту ви їхали у розкішній, модній машині.

Шріла Прабхупада: Це вчить учнів ставитися до духовного вчителя як до Бога. ... Якщо учень запропонує духовному вчителю звичайний автомобіль, цього буде недостатньо, тому що до духовного вчителя слід ставитися як до Бога".

За правилами релігійної організації "Аум Сінрікьо" — "Вчення про істинний Аум", заснованої Сьоко Асахарою (Тідзуо Мацумо- то), кожний послідовник мав віддати йому все майно. Крім того, організація здійснювала продаж свого релігійного "товару" — 200-грамова пляшечка води з ванної, де скупався Асахара, коштувала 200 дол., "перекачування Духа" (один член секти торкається лоба іншого, з більш високою енергетикою) — 500 дол., булавка зі знаком організації — 1000 дол., внутрівенна ін'єкція невідомої речовини — 5000 дол., посвячення, під час якого треба випити "кров" Асахари,— 10 000 дол. Майно "Аум Сінрікьо" оцінювалось у 29 млн. дол., їй належало 16 будівель у Токіо та 10 — у префектурах країни.

Класичним комерційним культом назвав Церкву саєнтології прес-секретарь УПЦ КП, ігумен Євстратій Зоря. За підрахунками фахівців, повний курс позбавлення від проблем, який вона пропонує, коштуватиме від 200 до 300 тис. дол.. Саєнтологам за грошові внески присвоюються особливі звання: за 100 дол. — "Учасник проекту", за мільйон — "Творець нової цивілізації". До речі, у Німеччині влада заборонила діяльність церкви саєнтології, оскільки вона спрямована на збагачення.

Ще один засновник релігійної організації Костянтин Руднєв 1989 р. організував у Новосибірську фірму "Караван", що займалася східною медициною, а через два роки перетворилася на "Сибірську асоціацію йоги". К. Руднєв проголосив себе гуру на ім'я Шрі Джбан Аватар Муні і до 2000 р. створив філії ("Ашрам Шамбала", "Шлях у Біловоддя", "Академія культових наук", школа "Езотеричні основи бізнесу", школа "Авіценна") у Російській Федерації та сусідніх державах. Людей, залучених до організації, примушували відмовлятися від всього матеріального, а їх нерухомість продавали. Керівники отримували дохід від пожертв, проведення платних лекцій і семінарів, продажу літератури, розповсюдження "магічних предметів" (звичайна гривня коштує 30 американських доларів). Після арешту К. Руднєва під час обшуку квартир, що належали організації, були виявлені великі суми грошей і дорогоцінності.

Керівники нових релігійних течій можуть прямо закликати своїх вірян до комерційної діяльності. Так, під час відзначення чергової річниці Церквою "Посольство Боже" при вході до Київського Палацу спорту було багато рекламних плакатів фінансових організацій, засновники яких є послідовниками Церкви. В одній з реклам, яка пропонувала вкладати гроші під 36% річних, наголошувалося, що без молитви до Бога прибуток не прийде до людини397.

Церква "Посольство Боже" була пов'язана з так званими "пірамідами" "Леоне-банк", "Кінгз Кепітал" з філіями по Україні, ЧП "Грант" та ін., які нанесли потерпілим збитки на загальну суму біля $80 млн. Постраждали переважно прихожани церкви "Посольство Боже", яким С. Аделаджа і пастори церкви рекомендували вкладати у "піраміди" кошти (за приведення прихожан в якості клієнтів до фірм пастори мали від 3 до 5%). 2010 р. їх керівники були заарештовані за звинуваченням у шахрайстві. С. Аделаджа також є одним з організаторів так званого "Клубу 1000 мільйонерів", на базі якого діяв фонд, куди Аделаджа мав намір зібрати до кінця 2009 р. $1 млн. на будівництво храмів, скупівлю нерухомості по Україні тощо. Значна сума грошей, зібрана прихожанами "Посольства Божого", зникла, і 2010 р. Аделаджа закликав до нового збору грошей.

Представники Руської православної церкви відзначають небезпеку діяльності "комерційних культів", у яких релігійне вчення замінюється культом добробуту і багатства, а методи діяльності й контролювання свідомості учасників (методика НЛП, еріксонівський гіпноз) схожі на вплив нових релігійних течій. За такими ознаками до комерційних культів або сект відносять, наприклад, такі компанії, як Herbalife, Amway, Neways, Netvork 21, ЕПАМ-технології, Доктор Нона, Парадигма, Enrich, Glorion, Ipsum, Дельта-капітал тощо, тобто ті, які діють за схемою сітьового маркетингу.

Керівник Місіонерського відділу Уфимської єпархії РПЦ Максим Степаненко відзначає духовну небезпеку, пов'язану з розповсюдженням сітьового маркетингу, який може викликати дегенерацію моральності у людей, що втягнуту до нього. Неморальність сітьового маркетингу з погляду представників православної церкви полягає в тому, що дозволяє приховувати доходи і не сплачувати податки, оскільки через наявність великої кількості дистриб'юторів, які не є офіційними співробітниками компаній, не зареєстровані як приватні підприємці і діють переважно серед своїх родичів, знайомих, колег, неможливо прослідкувати обсяг продажу. Отже, як окремі розповсюджувачі продукції, так і компанія в цілому, можуть ухилятися від сплати податків, що позначається, зокрема, на надходженнях у пенсійний і соціальні фонди.

Представниками православної церкви відзначаються такі тенденції, як зрощування дистриб'юторських мереж з новими релігійними течіями. Цей процес відбувається двома шляхами. Перший полягає у продажу продукції компанії тільки з "духовним супроводом". Як приклад, наводиться діяльність Фонду розвитку нових медичних технологій "Айрес", що розповсюджує винахід "матричних резонаторів" (полімерні плівки з нанесеним на них симетричним малюнком, які слід прикладати до хворих частин тіла). Водночас презентації резонаторів використовують для розповсюдження вчення.

Другий шлях зрощування компаній сітьового маркетингу з релігійними групами базується на проникненні до компанії представників певної релігійної організації, яка використовує вже налагоджену і структуровану мережу для розповсюдження своїх поглядів. Так, представники релігійної організації "Солібор", засновником і керівником якої є Гуру Рамаш Богославський (А. С. Грінблат), діють у мережі компанії "Щастя Життя" в м. Уфа (Російська Федерація). У м. Томськ (Російська Федерація) у мережу Amway проникли представники релігійної організації "Сахаджа-Йога".

 
Якщо Ви помітили помилку в тексті позначте слово та натисніть Shift + Enter
< Попередня   ЗМІСТ   Наступна >
 
Дисципліни
Агропромисловість
Банківська справа
БЖД
Бухоблік та Аудит
Географія
Документознавство
Екологія
Економіка
Етика та Естетика
Журналістика
Інвестування
Інформатика
Історія
Культурологія
Література
Логіка
Логістика
Маркетинг
Медицина
Менеджмент
Нерухомість
Педагогіка
Політологія
Політекономія
Право
Природознавство
Психологія
Релігієзнавство
Риторика
РПС
Соціологія
Статистика
Страхова справа
Техніка
Товарознавство
Туризм
Філософія
Фінанси